Izložba i monografski katalog ŽELJKO SENEČIĆ / Kritička antologija

Željko Senečić: Cirkus Rex / Rex Circus, 1993

Izložba i monografski katalog ŽELJKO SENEČIĆ / Kritička antologija

28.2.2017.

 
 
 
 
 
 

 

Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 30. ožujka – 14. svibnja 2017.
 

Samostalna izložba Željka Senečića (Zagreb, 1933) – slikara i scenografa, televizijskog, filmskog i kazališnog redatelja, pisca proznih i dramskih tekstova te scenarista i kolumnista – realizirana je u suradnji Hrvatskog muzeja naivne umjetnosti i Galerije Klovićevi dvori. Izložba je koncipirana kao kritička i antologijska prezentacija, dijelom retrospektivnog karaktera, a obuhvaća četiri različite umjetnikove discipline – slike na platnu, slike na staklu, pastele i crteže – i sadrži 55 djela, čime su predstavljene sve bitne i karakteristične autorove tematske, stilsko-morfološke i poetičke preokupacije u njihovim različitim vidovima i tehnikama. 


Slike, crteži i pasteli

Brojčano su najbrojnije slike na staklu, gdje je Senečić ostvario svoja vjerojatno najmaštovitija, najslojevitija i najosobnija djela. Njegovo vrhunsko majstorstvo u toj tehnici razotkriva se u činjenici da su mu radovi egzemplarno koloristički rješavani i u izvedbi često bliski dijelom apstraktnom postupku. Autor se time priključio nekolicini hrvatskih slikara koji su tu staru tehniku – Hinterglasmalerei – u metjerskom smislu doveli do takvog virtuoziteta i savršenstva da im u umjetnosti 20. stoljeća, u svjetskim okvirima, gotovo nema ravnih (Krsto Hegedušić, Ivan Generalić i ostali klasici Hlebinske škole). Podsjećamo da je Senečić dobitnik Grand Prixa za slikarstvo – i to upravo za slike na staklu – na prestižnom Le Salon des Nations (Salonu nacija) u Parizu 1984. godine. U tim je djelima autor ponajprije slikar ugođaja s nizom prikrivenih simboličkih konotacija. 

 
Po brojnosti slijede simplificirani, krajnje reducirani i dijelom stilizirani crteži, koje je likovna kritika već odavno prepoznala kao iznimna rješenja suvremenoga figurativnog izraza. Riječ je o crtežima tankih linija, bez sjenčanja, bijelih formi na bijelom fondu. U starijih radova više je detalja, više deskriptivnih nastojanja, a potom Senečić počinje sve purificirati, sintetizirati i stilizirati.  
 
Kao otkriće, izlažu se i interpretiraju pasteli koje je autor predstavljao dosad samo sporadično, u malom broju i tek u nekoliko prigoda, a sada se prvi put prikazuju kao izdvojena cjelina. Riječ je gotovo o monokromnim rješenjima, gdje ništa nije očvrsnuto u kompaktnim formama i gdje su prisutne samo slutnje, uronjenost svega predstavljenog u guste sfumature.  
 
Prezentacija započinje izborom slika na platnu, gdje Senečić demonstrira osebujnu figuraciju s nizom ekspresionističkih, pa čak i stanovitih tašističkih značajki, vidljivog duktusa i sa špahtlom često izgrebenih brojnih detalja. 
 
Tijekom izložbe svakodnevno će se prikazivati Senečićevi filmski zapisi o pojedinim likovnim umjetnicima – Vaništa, Dora Maar, Jagoda Buić, Knifer, Džamonja, Pulitika, Music, Hrvatski slikari u Parizu. 


Slikarstvo na staklu

Kako je Željko Senečić diplomirao na slikarskom odjelu zagrebačke Likovne akademije, a potom proveo još 4 godine na postdiplomskom studiju u Majstorskoj radionici Krste Hegedušića, on zasigurno ne ulazi u vidokrug interesa Hrvatskog muzeja naivne umjetnosti, koji se bavi ponajprije tzv. samoniklim, samoukim, neškolovanim umjetnicima. Međutim, kako je jedna od najvažnijih i najprepoznatljivijih karakteristika hrvatske naive stvaralaštvo Hlebinske škole, čija je bitna značajka slikarstvo na staklu, upravo u tome otkrivamo poveznicu i osebujne srodnosti između stvaralaštva Željka Senečića i nekolicine vrhunskih majstora naive.
 

Kao što je svojedobno Krsto Hegedušić upućivao u slikarstvo na staklu Ivana Generalića, a Generalić potom sve ostale najvažnije predstavnike druge generacije umjetnika Hlebinske škole – od Dragana Gažija i Ivana Večenaja do Mije Kovačića – tako je Hegedušić odigrao presudnu ulogu i u fascinaciji tom tehnikom kod Željka Senečića. HMNU već cijelo desetljeće ima u svom programu izučavanje, tumačenje i prikupljanje slika na staklu kako Krste Hegedušića i drugih članova Udruženja umjetnika Zemlja, tako i slika na staklu sa sakralnom tematikom anonimnih, pučkih autora iz 19 stoljeća. Time se tumači naime geneza Hlebinske škole, dakle i počeci naive u Hrvatskoj. S tog su razloga u zbirci moderne umjetnosti Muzeja naivne, među inim, i dvije rane Hegedušićeve slike na staklu iz 1927. i 1933. godine. 

Kako bi se što podrobnije, primjerenije i kompleksnije mogla izučavati ta osebujna tehnika – Hinterglasmalerei – i njena prisutnost u hrvatskoj kulturi i umjetnosti, svojedobno je odlučeno da Muzej započne skupljanjem djela i ostalih relevantnih autora koji se služe tom tehnikom, bez obzira na to spadaju li u naivu ili ne. Tako je pred sedam godina Hrvatski muzej naivne umjetnosti dobio na poklon tri uljane slike na staklu Željka Senečića. Danas je u muzejskoj kolekciji već sedam umjetnikovih vrhunskih djela u toj tehnici. S obzirom da su sve te slike donirane, Muzej je donio odluku da se umjetniku oduži na način da aktivno potpomogne projekt ovog njegova kritičkog i monografskog predstavljanja. 

Uz slike iz autorova vlasništva, na izložbi će biti djela iz zbirke moderne umjetnosti Hrvatskog muzeja naivne umjetnosti te iz nekoliko privatnih kolekcija. 

Koncepciju i realizaciju izložbe te popratnog monografskog kataloga s pratećom dokumentacijom potpisuje Vladimir Crnković. Katalog se proteže na 120 stranica, koncipiran je dvojezično, hrvatski i engleski tekst teku paralelno, a sadrži reprodukcije svih izloženih djela.

Stručne recenzije projekta potpisuju akademik Tonko Maroević i povjesničarka umjetnosti Margarita Sveštarov Šimat, engleski prijevod Graham McMaster, a dizajnerska rješenja kataloga, plakata i pozivnice Boris Ljubičić.

Kontakt

Hrvatski muzej naivne umjetnosti
Sv. Ćirila i Metoda 3,
Gornji grad
10000 Zagreb, Republika Hrvatska
OIB: 57897955082
tel/fax: +385.1.4851911
            +385.1.4852125
e-mail: info@hmnu.hr

Info

Ponedjeljak-subota: 10 - 18 sati
Nedjelja: 10 - 13 sati
Državnim blagdanom zatvoreno

Cijene ulaznica
Odrasli - 25 kuna
Učenici, studenti, umirovljenici, osobe s invaliditetom: 15 kuna
Obiteljska ulaznica s djecom do 15 godina: 50 kuna
 
Grupni posjeti odrasli (10-25 osoba): 15 kuna
Grupni posjeti djeca, učenici, studenti (10-25 osoba): 10 kuna

Stručna vodstva
Uz prethodnu najavu na telefon ili e-mail, na hrvatskom i engleskom jeziku - 200 kuna za grupe (10-25 osoba) i 300 kuna za individualna vodstva (manje od 10 osoba).

HMNU nema omogućen pristup osobama s invaliditetom niti ima parkiralište za vozila posjetitelja